FAQ Support
HÄR KAN DU HITTA SVARET PÅ DE VANLIGASTE FRÅGORNA

FAQ & Support 


  • Q
    Är alla objekt som säljes på den här siten funktionstestade?

    Ja och Nej, Anges inget annat så har enklare funktionstest utförts.

  • Q
    Hur betalar jag?

    Vid varje auktionslista samt under varje auktionsobjekt så framgår de betalningsätt vi accepterar för just den auktion, under auktionsinformation.

  • Q
    Vad händer om jag inte kan komma på utlämningen?

    Alla bud är bindande och det kan medföra kostnader att inte hämta ut sina inropade objekt. Försök få en kompis, granne eller familjemedlem att hämta ut auktionsföremålet.

  • Q
    Jag vill ångra ett bud?

    Släng iväg ett mail till hello@budi.se så får du hjälp.

  • Q
    Jag vill ha mer information om ett auktionsföremål?

    Vi försöker ha videovisning på Instagram och Facebook 30 min innan ordinarie utsatt visningstid. Följ oss på instagram och facebook /budiauktioner i båda fallen. Där man också ställa sina frågor under livechatten.
    Ibland hinner vi dock inte och då brukar hello@budi.se kunna svara. 

  • Q
    Kan privatpersoner sälja hos er?

    Ja, på Budi så säljer i auktionsföremål från både privatpersoner, företag, myndigheter, banker och konkursgods. Gå till Sälj via oss här ovan så hittar du mer information.

  • Q
    Vad har ni för policy kring Covid-19?

    Vi följer myndigheters rekommendationer. Är du minsta sjuk eller uppvisar sympton så stanna hemma från visningar m.m. Det är för alla säkerhet och trevnad.

  • Q
    Kan jag handla på faktura hos er?

    Nej, alla objekt som säljs via oss måste vara till fullo betalda innan vi lämnar ifrån oss dessa. Äganderättsförbehåll föreligger alla auktionsföremål på budi.se

  • Q
    Varför får jag inget mail när jag blir överbjuden?

    Vi lever idag ett ständigt informationsbrus med pushnotiser och mailpling hela dagen lång. Vi har tagit ett aktivt beslut att inte bidra till mer brus. Istället har vi valt att bara skicka ut ett mail på avslutsdagen där vi sammanställer de auktioner där du har lagt bud men inte leder längre.

  • Q
    Vad innebär det när det står utropet står ex. moms eller ink moms?

    När det står ex.moms så tillkommer moms på det budade beloppet. När det står ink. moms så tillkommer ingen moms på det budade beloppet. Dock på inropsavgiften så tillkommer alltid moms.

  • Q
    Kan ni frakta mina inropade varor?

    Nej, inte i dagsläget. VI letar efter en smidig lösning och tar gärna mot tips på vilken lösning som skulle vara den bästa för oss.

Ibland har inte vår FAQ svar på alla frågor.

Då kan det vara läge att kontakta vår snabbfotade support.

Att tänka på vid auktionsköp

Det mesta står angivet i de auktionsvillkor som man godkänner när man registrerar sig på siten men här kommer en komprimerad påminnelse.

Budi AB fungerar som ombud för olika konkursförvaltare samt uppdragsgivare vid försäljning av egendom. Budi AB är således aldrig avtalspart vid en försäljning av objekt genom denna webbplats. Inga krav avseende ett objekts skick, rättsliga status eller andra egenskaper kan därför riktas mot Budi AB. Vänligen ta del av alla regler här och kontakta oss gärna vid frågor.

ALLA BUD ÄR SK. BUDBEVAKNINGSBUD Budbevakning innebär att kunden själv kan välja en högsta nivå. Systemet kommer därefter genom motbud att för kundens räkning bevaka objektet upp till denna nivå. Kunden behöver genom detta inte själv följa budgivningen för att bevaka sin högsta nivå. Notera att det inte finns någon speciell funktion för budbevakning utan alla bud är sk. budbevakningsbud. AUKTIONSAVSLUT OCH NEDRÄKNING Varje auktionsobjekt har 3 minuters flytande nedräkning, dvs vid utsatt tid så påbörjas en 3 minuters nedräkning som förlängs med 3 min för varje nytt bud som inkommer under nedräkningsperioden. Den flytande nedräkningen är individuell per objekt. Auktionsutropen avslutas i grupper om 50 nummer varje kvart dvs. om utsatt auktionstid är kl. 12:00 så kommer auktionsutropen 1-50 att påbörja sina 3 minuters flytande nedräkningar, 12:15 påbörjas nedräkningarna för auktionsutropen 51-100 osv.

HÄMTNING Varje auktion har fasta uthämtningstider och det är endast dessa tider som gäller. Ni finner tid och plats för utlämning i den svarta informationsruta som visas över varje auktion. Det är väldigt viktigt att man tar del av den informationen och inte lägger några bud om man inte kommer att kunna fullfölja sina åtaganden den på förhand utsatta tiden. I de fall det krävs demontering åligger köparen att demontera inropade objekt på ett fackmannamässigt sätt. BETALNING Betalning sker vid uthämtning med bankinsättning, SWISH eller VISA/MASTERCARD. Äganderättsförbehåll föreligger.

Image
Image